جمعه 7 شهریور 1399 / 14:12|کد خبر : 5427|گروه : اجتماعی

گزارش؛

اشک بر مصیبت سیدالشهداء / ماه محرم و دلتنگی مردم شهرستان قروه

اشک بر مصیبت سیدالشهداء / ماه محرم و دلتنگی مردم شهرستان قروه

محرم تمرین سوختن است، تمرین شعله ور شدن، مشق ققنوسی بودن، تمرین سوختن در آتش عشق، مشق فداکاری و ایثار، تمرین جانبازی با دستان بریده، محرم تمرین عاشقی است با سر بریده، محرم مقصدی است برای مبداء، محرم رجوعی دوباره است

به گزارش خبرنگار سراب خبر ، عزاداری، احیاء خط خون و شهادت، و رساندن صدای مظلومیت آل علی به گوش تاریخ است.

«اشك»، زبانِ دل است و «گریه»، فریاد عصر مظلومیّت.

رسالت «اشك»، پاسداری از «خون شهید» است.

عزاداران حسینی، پروانگانی شیفته نورند كه شمع محفل ‏آرای خویش را یافته و از شعله شمع، پیراهنِ عشق پوشیده ‏اند و آماده جان باختن و پرسوختن و فدا شدن‏ اند.

عزاداری برای شهید كربلا، انتقال «فرهنگ شهادت» به نسلهای آینده است.

عزاداری، شور و عاطفه را از شعور و شناخت، بر خوردار می‏سازد و ایمان را در ذهن جامعه هوادار، زنده نگه می‏دارد.

عمیقترین پیوندها میان عقل و عشق و عاطفه و برهان، در سایه عزاداری برای عاشورا شكل می گیرد.

«منا» یك قربانگاه بود، و... «كربلا»، قربانگاهی دیگر، تنها هاجر و ابراهیم نبودند كه «اسماعیل» را به «مذبح» آوردند، محمد و علی و فاطمه(ع) نیز «حسین» را به قربانگاه عشق فرستادند.

 

 

برای رسیدن به كربلا، باید اراده ‏ای آهنین، قلبی شجاع و عشقی سوزان داشت و در این سفر، باید ره توشه‏ ای از صبر و یقین، پاپوشی از توكّل، سلاحی از «ایمان» و مَركبی از «جان» داشت، تا به منزل رسید، چرا كه راه كربلا، از «صحرای عشق» و «میدان فداكاری» و پیچ و خم خوف و خطر می‏گذرد.

زائر حسین(ع) باید تمثیلی از شداید و رنجها و سوز و گدازها و خوف و عطشها را در خویش پدید آورد و كربلایش «كرب» و «بلا» باشد.

دانشگاه كربلا باز است و شاگرد می‏پذیرد، از هر جا كه باشد، هركه باشد...

محرّم، فروردین جانهاست و بهار ایمانهای سست شده و طراوت اندیشه‏ های مرده و افسرده و خوابیده، و شكوفایی غنچه‏ های بسته بیداری و آگاهی و ایثار و فداكاری است.

محرّم، وجدان همیشه بیدار تاریخ، و گلوی هماره فریادگر زمان است.

محرّم، ماه پاسداری از حرمت انسان است.

محرّم، حریم ایمان و حصار قرآن است.

محرّم، اهرم حركت دهنده انسانها و پدیدآورنده شورشهای شیعی و نهضت های علوی و قیام های مكتبی است.

 

 

حسین(ع) پیامهای شفابخشش را، همه ساله بر بالهای سرخ شهادت می‏نویسد و پیكهای رهایی را بر موجهای محرّم و عاشورا سوار می‏كند.

كلاسهای كربلا - كه در همه جاست - حتی بدون یك روز تعطیلی، به من و تو و به همه آنانكه به نجات «انسان» می‏اندیشند، می‏ آموزد. چرا كه : هر روز عاشوراست و هر جا كربلاا

«غدیر علی»، «حرای محمّد» است، در جلوه‏ای پس از بیست و سه سال.

«عاشورای حسین»، دادخواهی غدیر علی(ع) است، پس از نیم قرن مظلومیّتِ حقّ.

«عاشورا»، سقّای تشنه كامانِ عزّت است، عاشورا، انفجاری از نور و تابشی از حق بود كه بر «طور» اندیشه ‏ها تجلی كرد و «موسی خواهان» گرفتار در «تیهِ» ظلمت را از سرگردانی نجات بخشید.

عاشورا درخششی بود كه در دل دشمن، ترس ریخت و در دل دوست، امید آفرید و مردگان را بیدار ساخت و غافلان را به هوش آورد و «شب» را تا پشت دروازه‏ های شهر شرك و قلعه نفاق، تاراند.

گرچه در آن نیمروز سرخ، در آن صحرای آتشگون، در آن كربلای «آزمایش»، قیام قیامت در خون نشست، ولی فریاد رسایت در عمق زمان برخاست.

ای حسین!... گرچه در آن «نینوا» نای حقیقت‏گوی تو را بریدند، امّا ... نوای «حق، حقِ» تو در تاریخ، همچنان ماندگار شد و جاودانه ماند.

ای حسین! كربلای تو، انقلاب آموز و انسان‏ ساز نسلها و قرنها و سرزمینها بود و عاشورای تو، بارور سازنده لحظه‏ ها و روزها و سالها.

حسین(ع) مرگ را «پل عبور» به آخرت می‏دانست و «بقا» را در «فنا» می‏جست و «پیروزی» را در «شكست»! «زندگی» را در «مرگ» می‏دید و «ماندن» را در «رفتن» و «حضور» را در «غیبت» می‏شناخت و «شهادت» را حضور جاودانه در تاریخ می‏دانست و مرگ را برای فرزندان آدم، همچون گلوبندی زیبا شایسته می‏دید.

 

 

حسین(ع) شناگر دریای خون بود و رهپوی وادی عشق. و در قربانگاه خود، در آخرین لحظات نیز، سرود توحید و رضا خواند.

حسین(ع)، كربلایی نیست، جهانی است.

حسین(ع)، هم «راه» است و هم «راهنما». هم كاروان است و هم قافله سالار.

حسین(ع)، كشتی نجات و مشعل هدایت است.

هنوز هم بشریّت، تشنه درسهای «مكتب عاشورا»ست، مكتبی كه الفبای آن، فداكاری، جانبازی، خلوص و خدامحوری است.

حسین(ع)، چشمه‏ای از حقیقت و حرّیت است كه تا ابد كام تشنگان آزادی را سیراب می‏سازد.

عزاداری سید و سالار شهیدان اما امسال با سال های دیگر متفاوت است ، اگر چه امسال با شیوع ویروس کرونا رنگ و بوی عزاداری ها تغییر کرده اما همچنان بیرق عزای حسینی استوار و برقرار است و فریاد لبیک یا حسین بر فراز هر خانه و هر برزن می پیچد

تیم های بهداشتی هلال احمر قروه نیز در این عزاداری ها در میان جمعیت عزاداران حضور می یافتند و با برپایی پایگاه های سلامت ، به بررسی وضعیت عزادارن حسینی پرداختند

 

 

این عزاداری ها در شهرستان قروه نیز همانند دیگر نقاط کشور برگزار می شود و مردم با لباس های مشکی خود در مکتب عاشورایی حسین (ع) حضور می یابند و فریاد مظلومیت اهل بیت (ع) را به گوش جهانیان می رسانند.

حضور مردم این بار در خارج از مساجد و بیشتر در محوطه مدارس دیده می شود که هیئت ها و تکیه ها با برافراشتن پرچم عزای سید و سالار شهیدان در مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی پای روضه سیدالشهدا می نشینند و دسته جات سینه زنی با مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت سینه زنان مظلومیت اباعبدالله را فریاد می زنند

 




برچسب ها :

عزاداریماه محرمقروهسیدالشهداءاشک بر مصیبتماه عزاداریسید و سالار شهیدان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
فیلــــم
بیشتــر
ویدیویی غم انگیز از به رگبار بسته شدن خودروی شهید جمال کریمی
باشگاه 9 ماهه ی روستای مالوجه هنوز آب و گاز ندارد
رهبر معظم انقلاب: از مردم فلسطین نظرخواهی شود که خواهان چه نوع حکومتی هستند
اظهارات امام جمعه قروه در مورد روز جهانی قدس
بخشی از اقدامات جهادی سپاه کردستان در مقابله با کرونا
ویدیویی غم انگیز از به رگبار بسته شدن خودروی شهید جمال کریمی
باشگاه 9 ماهه ی روستای مالوجه هنوز آب و گاز ندارد
رهبر معظم انقلاب: از مردم فلسطین نظرخواهی شود که خواهان چه نوع حکومتی هستند
اظهارات امام جمعه قروه در مورد روز جهانی قدس
بخشی از اقدامات جهادی سپاه کردستان در مقابله با کرونا
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

پیشخوان روزنامه ها

ADS In Website